POSLEDNÍ FREE´d´LAND
Poslední oficiální akce SZKF, part one 26. prosince, part two 30. prosince

Zkratka k pozvánce

Akce byla dlouhou dobu předem avizovaná, nějaký čas také připravovaná, aby se nakonec uskutečnila úplně jinak. Původní představa a místo odumřely na nezájmu kamarádů a přátel (nikoli na demenci jednoho individua), a přeměnila se v mnohem komornější setkání přátel. Měla dvě dějství: to první se uskutečnilo na Štěpána (tedy o den dříve než původně zamýšlený Poslední Free´d´land měl vypuknout), kdy jsme se se Zippem vypravili na tradiční povánoční túru na Lysou horu a ta druhá část se uskutečnila v předposlední den roku 2002, kdy jsme pro změnu zasedli v úzkém klubovém kruhu do Klenby. Proto má popisovaná událost i dvě nezávislé části i na této stránce. A pokud chcete mít představu, jak akce vlastně měla původně vypadat, mrkněte na pozvánku, k níž vede zkratka v pravém horním rohu.

part one aneb Tour de Lysá

Máme se Zippem takovou dlouholetou tradici: na Štědrý den se jeden z nás zastaví jen tak na kafe u rodičů toho druhého. O dva dny později na Štěpána pak jdeme pravidelně vysportovat všechny ty řízky, bramborový salát, cukroví a další pochutiny, které jaksi k vánocům logicky patří. Naším stálým cílem je Lysá hora. A letos se nám akce tak vydařila, že jsme se rozhodli přejmenovat na Poslední Free´d´land, když se ten pravý nakonec nekonal.

Ráno jsme se vydali pravidelným vlakem z Ostravy a už ranní rudá záře nad městem slibovala pěkné počasí. Zrovna totiž vycházelo Slunce, ze kterého však v MOM viděli jen kousek, neboť daleko nad obzorem končil pás temných mraků. Tak akorát, aby v Beskydech po nich nebylo ani památky a naopak bylo absolutní azúro! Co víc si jenom přát? Po deváté hodině, kdy přistál náš vlak na Ostravici, se se spoustou dalších lidí, kteří se zamračenou oblohou v pidlivizaci nedali odradit, začínáme stoupat zasněženou krajinou s nimi. Pravda zažili jsme tady už více sněhu, ale aspoň se nám půjde na horu lépe. Tedy aspoň jsme si to říkali. Jenže naše fyzičky byly zcela jiného názoru a tak místo toho, abychom celou cestu vykládali, šlapeme jen co noha nohu mine, pouštíme do sebe opatrně hodně čerstvý vzduch a toužebně vyhlížíme vrchol.

Lysou horu dobíjíme krátce po jedenácté hodině. Z vrcholku u trigonometrického bodu koukáme na protilehlý Ondřejník, nedaleký Radhošť či vzdálenější hlavní hřeben Jeseníků a na opačnou stranu koukáme na zasněženou Malou i Velkou Fatru a vyloženě zasněně pak na ještě kousek vzdálenější Roháče. Jój! Jak se těšíme až za nějakých čtrnáct dní právě mezi ně přijedeme na lyžák! Ale protože tady taky pořádně fouká a člověk valem stydne, s úlevou zapadáme do místního Šantánu, který praská ve švech. Po nějaké chvíli však máme štěstí a druhou půlku piva prvního a druhé (tady poslední) dáváme už vsedě. Jak rád člověk po osmikilometrovém náročném stoupání posedí.

Z Lysé hory chodíváme přes hospodu U Veličků a ani dnes neuděláme výjimku. Konečně po šestikilometrovém klesání si ji zasloužíme. U Veličků je však tak narváno, že dáváme jedno cestovní venku, čímž slušně promrzáme a raději promptně odcházíme na poslední třetinu cesty. Ta nás dovádí přes Borovou (tuhle část obce taky skalní freedlanďák zná) na samý konec Malenovic, kde před mostem přes Ostravici leží hospoda Harcovna s vyhlášenou kuchyní. A protože s výjimkou piv jsme ještě dnes nic nejedli, klidně se rozmazlíme marinovaným kolenem. Kdyby měl jeho chutě popsat Skoumal, bylo by to na celou stránku, já si vystačím s konstatováním, že bylo tak kvalitně připravené, že se z kostí maso doslova sypalo!

A snad právě pro jeho chuť, snad pro ne špatnou chuť zdejšího piva (a když to o Radegastu napíšu já...) nebo pro báječný pocit ze skvělého výletu jsme se rozhodli, že vlastně právě teď jsme na Posledním Free´d´landě! Konečně vykládání nám v Harcovně šlo tak pořádně, že jeden vlak nám ujel a před druhým jsme na jedno pivko ještě zašli...

-md- 01.01.2003

part two aneb Předsilvestrovská Klenba

Jelikož se ze známých důvodů nekonala naše silvestrovská akce ve Frýdlantě, rozhodli jsme se si uspořádat Silvestra v Klenbě. V Klenbě jsme rezervovali televizní stůl od sedmi. Kufberek s Dodem přijeli busem 59 již dříve a zahřívali ho už od šesti. Ještě se k nim přidal Pavel, Brzdyho brácha (t.č. v MNM). Mně se podařilo dojet kolem půl sedmé. A v té klouzanici venku jsem byl rád, že jsem vůbec dojel. Brzdy s Janou dojeli trochu později. Medvěd měl ještě něco v práci a dojel ještě později. Až na Lukáše, který byl někde za horami, se tedy sešel celý Spolek.
      Nálada byla veselá, probírali jsme nějaké drby, vtipy a po očku jsme koukali na primácký Silvestr bez zvuku. Obsluhoval tentokrát Čenda, na pivo se někdy čekalo dost dlouho, ale s jídlem to byla přímo katastrofa. Tak dlouho jsme ještě nikdy na jídlo nečekali. Moje zelňačka přišla po půlhodině, po další půlhodině medvědova česnečka a za další půlhodinu zbytek. Ale aspoň bylo jídlo dobře uvařené!
      Piva na lístku přibývala nezvykle rychle (čím to?). Někdy po půlnoci (?) nás Čenda slušně vypustil ven. Ostatně jsme byli poslední v Klenbě. Venku od večera napadla hromada čerstvého sněhu. Prokoulovali jsme se až k Plavcům. Už bez Medvěda, který se odpojil před Klenbou. Před vchodem jsme se ještě pořádně zkoulovali a chvíli jsme se dobouchávali dovnitř. Na to, že už bylo po zavíračce (zavírá se o půlnoci), panoval vevnitř poměrně čilý ruch. Musím se přiznat, že po tolika géčcích v Klenbě zdejší Otravar nechutná až tak špatně. Né že by se zvedla kvalita ostravského piva, to spíš to géčko teď zrovna není nějak ono. Dali jsme nakonec dva pivka a po půl druhé jsme s Kufberkem a s Brzdyho bráchou Pavlem vyrazili k točně na autobus k domovům. Brzdy ještě chvíli poseděl...

-sKo-01.01.2003

Pozvánka na akci, která se nekonala:

Přátelé, kamarádi,

máme tady opět zimu, mnozí z nás se již měsíce neviděli a my ze Spolku máme pro Vás zprávu veselou i smutnou. Ta veselejší část je o tom, že si na konci letošního roku opět pořádně zajucháme a ta horší část je ta, že v Opevněném areálu Českých drah to bude naposled. O to vehementněji si vás dovolíme pozvat na:

POSLEDNÍ FREE´d´LAND
EPIZODA XIII. - ZÁVĚR

Místo je tedy zcela tradiční a jediné, co by se vám možná ještě hodilo vědět, že akce proběhne v termínu

od pátku 27. prosince do středy 1. ledna

Kdo, kde, kdy a s kým Naposled?
      Termín zahájení Poslední akce je pro nás pevně dán posledním pátečním odpolednem, kdy nás Opevněný areál očekává s naposledy otevřenou branou. Předpokládáme, že na První/Poslední Free´d´landské Silvestrovské ejchuchu se vás bude chystat nejvíce, dostanou naposledy přednost v ubytování ti lidičkové, kteří přijdou naposledy pobejt na nejdelší dobu, případně se budeme naposledy řídit heslem Kdo dřív přijde... Takže s přihlášením naposledy zbytečně neotálejte, neboť plná kapacita ubytovacích doupat je naposledy 37 postelí!

Jaký bude Poslední program?
      O Silvestrovské noci se budeme poprvé/naposledy snažit, abychom dokázali poprvé/naposledy udržet úroveň, kterou tak dlouho zvyšovaly akce na Pecce. A po ostatní dny nabízíme naposledy lyžovačku. Budu optimistou a budu doufat, že zima naposledy včas zasype hory sněhem, aby nás Pustevny mohly naposledy přivítat otevřenými sjezdovkami! Očekávat naposledy můžete i Poslední Člověče Pro šestnáct, Macháčka, a další vtipné hry. O zábavu se budou naposledy starat DJ Skoumal a DJ Medvěd. A jelikož to bude naposled, chystáme i lepšejší aparaturu. Přislíbit naposledy můžeme i poslední pivní sadu z Plzně i Budvaru a poslední verzi Sojového psa, který bude poprvé/naposledy po(s)tupně dovařován. K Silvestrovské noci pak budou patřit echt kolena z Medvědovy poslední trouby.!

A to je vše! Budeme se na vás všechny těšit!