W E B P R O T Y, K T E Ř Í V Í | <<< Cesta do města - Ostrava >>> | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
chatAkce roku 2012Náš diář |
sobota 3. listopaduKrásný den. Možná jeden z posledních v letošním roce. Nevyužít jej by byla hloupost. Leč mám emcy, tudíž možností k cyklistickému povyražení mnoho nemám. Obvykle v podobné situaci vyrážím do bezprostředního okolí, na které je mi jindy líto čerpat drahocenný čas. I proto jsem neměl chuť prozkoumat stav a možnosti cyklistických stezek a tras na území mého (h)rodného města. Mám jeden svůj oblíbený okruh, který vždy s radostí rozšířím o nějaké předem nečekané odbočení. A vlastně děkuji náhodě a momentálnímu nápadu, bez něhož bych u odpoadkové továrny OZO odpočil za mostem určitě doprava na Vratimov a ne doleva směrem na centrum města. Nevznikl by tak článek o možnostech, jak v relativním bezpečí projet středem. A taky bych netušil, co nás v nejbližších letech čeká. Mám radost, že v dohledné době nás čekají lepší cyklistické časy. Článek můžete brát i jako námět na návstěvu míst, která určitě stojí za zhlédnutí.
Itinerář dne: Svinovské nádraží - route 5 (Jantarová stezka) - Hraničky - Dolní Polanka - Jistebník - Košatka - Poodří - most Zdeněk - Proskovice - Nový Světlov - Krmelín - Oprechtice - Nová Bělá - Mitrovice - Hrabová - OZO - Kunčice - po pravém břehu řeky Ostravice - Důl Zárubek - Slezskoostravský hrad - centrum města - Komenského sady - Hrušov - Koblov - Důl Landek - Petřkovice - Nordpól - jáma Fanny - Bobrovníky - Hošťálkovice - Třebovice - Svinovké nádraží, 85km
Na sviňákovském kolodvoru (nádraží Ostrava Svinov) začínám záměrně. Logičtější by bylo začít doma, jenže v pracovní dny stejně odjíždím odpoledne z továrny a ta je právě tady ve Slezsku. Asi trochu unavím zeměpisem, ale sami zjistíte, že to není tak zlé. Ostrava má dvě hlavní velké řeky. Evropskou Odru a beskydskou Ostravici. Jejich soutok již dávno odkryl ve svazích vrchu Landeku uhelné sloje. Jejich toky tvoří klín. A právě jen uvnitř klínu jsme na Moravě. Takže třeba u mne doma v Zábřehu. Levý břeh Odry pak patříval pruskému Slezsku, pravý břeh Ostravice Slezsku polskému. Ano, hranice se několikrát měnila, abychom až po druhé světové válce nadlouho všechny posunuly až na sever nad Ostravu. Řeky jsou pro nás velmi důležité. Přinesly teda i zkázu v roce 1997, ale také krásnou přírodu ve svém okolí. Ano, my domorodci víme, že do přírody je jen kousek! Jenže lidé jsou k řekám nevděční. Takže jejich okolí nevyužívali. Třeba i strachy před velkou vodou. Čímž zbyl kus přírody, ale také prostor pro cyklostezky, jejichž velký rozvoj u obou řek se v nejbližší době s nadějemi očekává. Nejde o typické trasy pro dojíždění do práce, ale rekreační charakter mají fantastický.
6.11.2012 zbytek fotek | |||||
Poslední aktualizace: |
|