<<<       10. Czech Raildays       >>>

FREEDLAND.cz
W E B    P R O    T Y,    K T E Ř Í    V Í

chat

Akce roku 2009
Náš diář

čtvrtek 18. června

RailJet a cudná Škodárna. Nelze přehlédnout hned u vchodu na výstaviště.       Vyrazit s Pivkem na Czech Raildays až v poslední den dvě hodiny pře uzávěrkou se ukázalo jako prozíravý tah. Jednak jsme vešli bez placení, druhák nebyl areál Komerčního obvodu v Ostravě hl.n. přeplněn tak, jako v minulých dvou dnech. Pravda, dvě hodiny před fajrontem zmizela obsluha většiny stánkařů (včetně jedné velké nejmenované firmy obchodující se ZZ), nicméně hloavní exponáty se přeci jen samy o sobě nehnou, byť se mnozí návštěvníci za celé tři marně pokoušeli o přesný opak. A co jsme si odnesli? Především několik fotek, srovnání a pochybností o tzv. podpoře českého průmyslu.

Vagón vlevo je moc ČD = Černá Díra
      Asi největší šok přinesla slavná česká železniční díra. V době, kdy je vlastně oddělena od kolejí a spolkla dotace 12giga se jen těžko může vymlouvat, že nemá peníze. Jasně, většinu prožrala a přivezla své "výdobytky." Považovat rekonstrukci A (1. třídy) za rekonstrukci je eufemismus. Přestříkání vnitřností variopaintem dneska dokáže aplikovat snad jen ČD. V kombinaci se špinavým hadrem, který zrovna setřel podlahu, a kterým uklizečka vezme jak na potvoru vrchní část, je jasné, že vagón bude z chvíli vypadat úplně stejně. Jinak se nic nezměnilo. Do IC vagónů namontovali klímu, přečalounili sedačky (poničených madel a špinavých výduchů si nějak zapomněli všimnout...) a dovolují si upozornit na ERSTE klasse mezi vagóny. Jeden dopravce, jeden xicht. To se prý teď nosí. To by vedle nesměly stát rekonstruované vozy (mimochodem, oboje rekonstrukce se dělají na Slovensku!) slovenských drah. Tam se přemýšlí úplně jinak a i počtem klím se Černá Díra může jít schovat kamsi na Kavkaz. Balkán bych totiž urážel. Go east, ČD! To srovnání bylo drsné. A to byste museli vidět blaženost v DJ Pivkově tváři, když jsme navštívili slovenský tuc-tuc vagón. Byl v extázi a absolutně nestíhal. Jak dobře se Slovákům vlakem cestuje. Tuším, že napřesrok raději Černá Díra nebude vystavovat nic. Sichr je sichr.
Copak se to odráží v RailJetu?       Když už jsme u osobáků, pomineme vystavenou moravskoslezskou Regiostarou (už tady budou celé tři!), tou už se snad chlubit ani ČD neodvážily a postavily ji raději hódně daleko. Do MOM totiž docestoval i rakouský RailJet. Z venku skvělý. Design a sladění s Taurusem (níže) se povedl. Vevnitř už jsem tak nadšený nebyl. Ale prý jezdí pohodlně, což se dalo ověřit za tři kila (Břeclav - Ostrava - Břeclav) před i po výstavě. Vynechal jsem. Mnohem přívětivěji na mne uvnitř zapůsobily slovenské rekonstrukce. Umí.
Koukám, že jsem byl novou škodárnou tak nadšen, že jsem ji ani nevyfotil... Pochybná podpora českého průmyslu
      ... tady v podání nové mašiny pro Černou Díru ze zPlzně. Původní design už dávno vyvěral neustálými úpravami a postavil škodovku vedle Tauruse byla chyba zcela fatální. Proč? Přímé srovnání se nabízelo. Nejprve jsme se s Pivkem nabažili Taurusem (nevím, jestli to víte, ale tahle mašina má vyladěné tyrystory tak, že při přepínání jednotlivých stupňů "hraje" hudební stupnici. Vychytávka jako sviňa. Co škodárna, těžko říct.). abychom neohroženě vystoupali do škodárny. Už jen výstup byl poněkud drsnější. Ale tam normální smrtelník neleze. Jo, tohle budu řídit. Třeba nafurt! Pivko v Taurusovi. Když pak ale fíra zjistí, že nemá téměř žádný prostor kolem sebe a do sedačky se musí obratně nasoukat (utéct rozhodně nestihne), zřejmě znervózní. Pobyt ve strojovně nám pak dal poznat, že plzeňská škodovka má ještě pořád na skladě spoustu věcí z osmdesátých let minulého století. Aspoň ušetří náklady. Konstrukce rozhodně také nedýchá 21. stoletím a to, co se na Taurusu "dohnalo" pro české normy softwérově, tady se bude muset česky usoustružit. Nevím, jestli má cenu dodávat, že škodárna je skoro třikrát dražší než Taurus a místo 20 mašin mohla mít Černá Díra skoro šedesátku. Inu, podpora českého průmyslu a tomu adekvátní výsledek...
Nový přírůstek do bohaté sbírky DPO. Nám se moc líbil! Abych jenom nehanil
      Moc se nám zamlouvala nová šalina z dílen DPO/Krnov, navíc v exkluzivním a kůlním zlatém dizajnu. Spousta vychytávek i vevnitř. Ano, tohle by šlo. Čék má pocit, že DPO chce zavést v tramvajích první třídu! Jen houšť. Nejde o rekonstrukci, ale funglovku, byť evidentně tramvaj vychází z konstrukčních prvků letité T3. Ale berem!
Kačer je kačer! Echt vozítko a povedená rekonstrukce.       "Dostala" nás i rekonstrukce starého dobrého "kačera" autobusu. Že Švýcaři vymysleli "panoramatická" okna? Ani náhodou. Tahle ŠMka by se mohla začít vyrábět znovu. Navíc byla vevnitř vyvedená do exluzivní modré, která dodala autobusu naprostou pohodu. Jo, tímhle bych se rád svezl. Takže jedna stařinka na veletrhu:-)
      Jestli Czech Raildays měl ukázat, jak je Černá Díra sto let za opicema, povedlo se. Po loňském nic moc ročníku jsem uvažoval, zda letos jít. Příští rok každopádně. Počkáme si, čím překvapí.

Hej, Pisa, dodej fotky! md:-)


... co se nevešlo do článku ...
Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009 Czech Raildays 2009
Poslední aktualizace: