Hlavní stránka <<< >>> Archiv

Lockay Medvěd Norsko Pecka Roháče pan Roman Svojanov Vaček (Alík)
Občasník všech kteří ví 1. červen 2002 ročník 3/2002 číslo 35.
Archiv Náš diář O nás Vzkazník
EDITORIAL No.35
Naši,
Medvěd. Šéf a majitel myšlenky.       Týden před Oskarpárty volal Charlie ve dvě hodiny odpoledne a ptal se mne, zda má šanci stihnout dojet na kole ze Špindlu do Chlumce do večera. V té době jsem po šíleném tahu mířil velmi pomalu a opatrně do Beskyd na zahradu a snad právě proto se mi poprvé v životě podařil správný odhad: "S dvěma zastávkami v hospodách Ti cesta bude trvat sedm hodin, takže v devět budeš v Chlumci jako na koni." Charlie byl s tipem spokojen a jako poděkování začal vykládat, jak skvěle je mu v Krkonoších: nádherné jarní počasí, akorát na tričko, spousta kukin, ideální práce; prostě pohoda. I alergii na kdeco a posmrkávání s tím spojené v horách ztratil... Vykládali jsme v podobném duchu pěkně dlouho, a já musel nakonec konstatoval, že se z Charlieho stává letní tvor. Jde o zjištění o to zajímavější, že Charlie doposud léto přímo nenáviděl. Pokud mají hory přesně tento pozitivní účinek, pak je vše v naprostém pořádku.
      Pohodové povídání jsem pak Charliemu vrátil o den později, kdy jsem měl za sebou báječný sjezd z Lysé hory, o kterém si můžete počíst o kousek níže. Výsledkem toho všeho byla naše domluva, že uspořádáme družební pobyty pobyty. Jeden v Beskydech u nás a druhý v Krkonoších. Můj návrh najdete v Našem diáři. Má dva termíny a je jen na vás, který z nich je pro vás výhodnější, a ve kterém nakonec akce proběhne.

Medvěd

KRATCE
Charlie se nám přemístil z Polabsko-Cidlinské nížiny přemístil do hor. Konkrétně do těch nejvyšších - Krkonošských. Pro přístě jej hledejte ve Špindlu, kde nejen pobývá, ale i pracuje.
*****
Konvísek skončil stejně (podobně jako Charlie) u Stavoky a vydal se cestou za Lučice, kde pracuje ve firmě vyrábějící dlažbu. Žije stále stejně společně s Pavlínkou.
Medvěd je hotov z nádherného počasí, hor a vůbec všeho natolik, že chystá akci z názvem Záhrada I., která bude určena výlučně příznivcům horských kol a ZVZetek.
Vendelín se zasnoubil s Markétou, chystají sňatek a hlavně zapíjení svobody, které se prý odehraje 21. června v Ostravě. Kde konkrétně? To vám prý upřesní Vlas...
*****
Kufberek se s Marcelou přestěhovali definitivně v květnu do Staré Bělé. Kufberkův rodný dům se jim konečně stal domovem společným po mnoha peripetiích. Budiž jim přán konečně klid a pohoda.
Fünf přijel do Myštěvse svým novým služebním vozidlem, což mimojiné znamená i to, že se mu z prádelny vrátil řidičák.
Chystáme přehled alespoň části letních hudebních festivalů, které naleznete ve speciální příloze Thájmsů!
*****
Už příští víkend (7. a 8. června!) proběhne festival Zámostí 2002, jehož program je více než lákavý a najdete jej v Našem diáři.
Na první poslech kromě Tanečnice naprosto nic. Čtvrtý pokus o poslech už se mnou pohupoval a nyní si myslím, že mne v Trutnově bude chtít Chocholoušek odvézt ihned po skladbě Attention aux hommes! O čem mluvím? Biorytmy od Tatabojs mne dostaly až přímo uchvátily!

EX POST
Pracovní
      Jedeme takhle dopoledne se šéfem služebním autem od Kunína do Poodří a na mě přišlo rozjímání nad tím, jak mám fantastickou práci. Proč? Třeba proto, že jsem vyměnil šílené hutní Kunčice s ještě šílenějším okolím za trať mezi Sviňákovem a Hranicemi, jejíž okolí považuji za naprosto nádherný kus světa. Také, že jsem vyměnil nudnou stereotypní práci za zcela jinou - zcela naplněnou překvapeními i radostí z dobře odvedené práce. Taky ztráta motivace, kterou jsem utrpěl, jsem vyměnil za nasazení. Mám teď svou práci hodně rád, přičemž na ptákoviny nemám čas. Za to jinde to fámama jen bují a bují.
      Kufberek svého času říkal, že jsem typ člověka, který si potřebuje vytvořit z někoho "třídního nepřítele", vůči kterému se postavím a proti němuž pak bojuju, abych nakonec i prohrál. Jenže, existoval-li někdo takový v Kunčicích, musím mu poděkovat. Nic lepšího mne totiž nemohlo v mém zaměstnání potkat. Díky!
      Také jsem poprvé kvalitně.cz popovídal a zároveň popil z nejsympatičtějším návěstním magistrem u České dráhy. Pánové prominou, ale ten lidský živel, kterého jsem potkal ve Sviňákově, vás všechny předčí. Zašli jsme na jedno/dva piva, přičemž se nám to protáhlo natolik, že jsem se Marcelu odvážil pozvat k nám do Klenby. Jedinou její podmínkou bylo, že má volno pouze ve středu a v pátek. A mezitím, kdy jsem dojížděl domů a uvažoval nad tím, jakým způsobem přesvědčit Kufberka o změně klenbovního termínu, potkám kousek od baráku Čendu. (majitel Klenby) A teď mi řekněte: Nebylo to znamení?
      (Bylo. V závěru týdne jsme odhlasovali nejzásadnější změnu a zrušili úterky, za které nově přijdou Pátky.)
JANIČKA ZA 200
Jana Kirschner a Band,
Klub Parník, 23. května
      Předloni jsem ji viděl poprvé, loni to nevyšlo a letos jsem se jí nemohl dočkat. Slovenky jsou takové zvláštní a tuhle já můžu. Jana je prostě kouzelná, moje srdcovka. Na pódiu se objevila s poněkud delšími vlasy, než znám a v takových šatech až po zem, které nejvíce připomínaly pytel. Parník byl slušně zaplněn, místečko k sezení jsem ale našel a výhled byl skvělý (i do stran). Kousek po osmé se kapela prodrala davem a zahráli na úvod Sweet child, v klasicky pomalé verzi. Jana zjevně na svůj poměrně nízký věk trémou netrpí a hlas měla jistý od začátku. V kapele jsem za ty dva roky nezaznamenal žádné změny, snad jenom přibyl perkusista/bubeník.
      Jana vydala nedávno nové album (anebo ještě ne?) a tak se probíraly také skladby z nového alba. Asi bude stát za to si ho poslechnout, něco neznělo špatně, třeba takový Pelikán (nebo Kormorán?), některé písně si bude třeba poslechnout víckrát. Ne že by byly špatné, ale na koncertě nějak nevynikly. Nálada byla skvělá, basák se slušně potil, já jsem seděl opět na sucho (nemám dobrou zkušenost s místním Velvetem) a jednu chvíli jsme se nechali vtáhnout do hry na pěvecký sbor.
      Inu, uteklo to rychle v takové společnosti. Jako tradičně došlo na předělávky, tolik oblíbené na koncertech. Jako první přídavek snad čtvrthodinový Salamander song, což je skladba, kterou asi jinde neuslyšíte a každý z umělců nám představil kousek svého umění. Až na toho času bubeníka, který nám zazpíval. A vytleskali jsme si ještě jeden přídavek: snad to byla nějaká rumunská lidová, vybavil jsem si hory nebo skály, ranní mlhu a orla kroužícího na nebi...rád Tě znova uvidím, Janičko...

Skoumí

NOVINKA

1. OSKAR PÁRTY

25. května
      Třemblat, Třemblaty, Třemblato? Všechny tři názvy jsou přípustné a na mapě najdete první variantu, zatímco na cedulích při vjezdu do obce možnost druhou. (Tu třetí hledejte na místním hřišti na mapě...) A právě tuto ves zvolil jako naprosto nejvhodnější k oslavě svých narozenin transmišn Lukas. Sezval spoustu lidiček a nechal si jimi nadělit adekvátní počet dárků, mezi kterými byl i přelet letadla nad námi a seskok (pardon, vypadnutí) jednoho z účastníků pařby. Naštěstí měl při sobě padák. U nohejbalového hřiště se nás sešlo téměř třicet; pivo teklo proudem a selátko bylo bezchybné...
bikeCESTA Z MĚSTA (4)
LYSÁ HORA MEDVĚDOVOU STEZKOU
Jo, jasně, tahle fotka sem asi nepatří. Na druhou stranu je ale z vrcholku Lysé hory!
      Jednoho jarního večera jsem přes Metylovické hůrky dojel na naši rodinnou Záhradu a začal uvažovat nad tím, kam si zítra vyjet na kole. Stejně jako na dnes totiž meteorologové slibují i na zítřek báječné počasí. Při rozjímání mne napadlo, že bych mohl vyzkoušet přímou cestu na Lysou horu. (Ano, to je ta hora, která je v Beskydech nejvyšší.) Cestu z hory dolů k Záhradě jsem jel už několikrát, ale naopak jsem příležitost ještě neměl. Bylo tedy rozhodnuto. Dopil jsem pivo a z hospody U Toflů jsem se přemístil do chajdy a v ní rovnou do pelíšku. Mám přece zítra před sebou pořádný kus cesty!
      První kilometry jsou zcela jasné: Už u chaty jsem si prohlédnul mohutný sesuv půdy pod Kyčerou, o kterém vím, že jej uvidím o chvíli později z bezprostřední blízkosti zespodu i zhora. Takže šlapu 4 kilometry do kopce. Cesta je příjemná, protože má zpevněný povrch. Tu by i Zipp ještě projel. Sluníčko zatím moc nepálí. Těsně pod sesuvem je jediné místo, které není sjízdné; sypaná štěrková cesta asi v délce 300 metrů prudce stoupá. Na jejím začátku se napojuji na červenou značku. Štěrková cesta vznikla jako náhrada, protože ta původní skončila hluboko pod kusem kopce, který se zřítil. Vzhledem k tomu, že musím šlapat pěšky, pořádně si díru, která vypadá, jako by obrovský bagr zahryzl svou lžíci do svahu, mohu si sesuv pořádně prohlédnout. Odhaduji, že sesuv je široký tak dvě stě a dlouhý tři sta metrů. Dnes už nevypadá tak apokalypticky jako po povodních v roce 1997, protože příroda je mocná čarodějka a leccos za ta léta zacelila.
      Po krátkém odpočinku sedám na kolo; čeká mne jedna z nejtěžších částí výšlapu; kolem sesuvu budu stoupat. Cesta je travnatá a pořádně klouže. Tady by mně Zipp už poslal k šípku. Po kilometru jsem na dalším rozcestí, na kterém se dávám se značkou doprava. Traverza stoupá jen velmi mírně a přede mnou se otevírají nádherné výhledy do údolí směrem na Ostravu. Nad sesuvem se zastavuji jen krátce a hledám naši záhradu; je z ní vidět jen betonový vjezd do zahrady. Aspoň něco. Po šesti a půl kilometru poprvé koukám na Lysou horu, která byla, mrška, doposud schována za horami. Vypadá majestátně a na její vrchol mi chybí 400 výškových metrů, což by byla pohoda, kdyby další cesta prudce nezměnila směr. Pod vrcholem Kyčery, na turistickém rozcestí však ještě dávám pauzu. Sluníčko začíná žhavit a já jsem docela rád, že jsem si dnes vzal dobré zásoby vody.
Vrcholek Lysé hory od Ostravice.
      Od Kyčery začala cesta zpočátku jemně po nepříjemném makadamu, později podstatně prudčeji po kamenech klesat do údolí. Na kilometru a půl jsem docela ztratil výšku, kterou teď budu muset dohnat. Nejprve traverzou doprava jedu další půldruhý kilometr v podstatě po rovině, abych na rozcestí pod Ivančenou začal prudce nabírat výšku; naštěstí po kvalitním asfaltu. Po dvou kilometrech se cesta vyrovnává a já mám před sebou slastnou čtyřkilometrovou traverzu na Zimný. Labožím si nad výhledy na Travný a jeho okolí. Je vidět, že jsem už hodně vysoko. Na jednom místě se opět zjeví vrcholek Lysé hory; ne na dlouho, poáč kolo tady jede poměrně rychle a takřka samo. Míjím nádhernou a osamocenou chatu Pod Šebestýnou a už se těším na rozcestí na Zimném, kde mne čeká pramen živé vody.
      A nejen ten; jakýsi maník na Ukrajinském (!!!) horákovi (prý se cenově hodně vyplatí a azbuka na rámu navíc vypadá velmi sympaticky) také dával pauzu před závěrečným výšlapem. Chybí nám posledních dva a půl kilometru na 300 výškových metrech, které nám dají pořádně zabrat. Na Lysou sice vede asfaltka, ale je drsně prudká a vyčerpávající. Přesně po dvou hodinách (normální člověk by to jel asi o půlhoďky déle) je Lysá hora DOBYT!!! Rozesílám do světa mesáže a za nějakých deset minut jedu dále. Vlastně zpátky na Zimný, protože na Lysou vede jedna jediná povolená cyklocesta právě z něj.
      Sjezd je lahodný. Vyplavuji litry adrenalinu a uvažuji, na kolika místech bych byl už mrtvý, kdyby proti mně jelo auto. Nicméně se tak naštěstí nestalo a kromě zadní blikačky, která mi na jednom pořádném hupu vylítla kdoví kam, jsem neutrpěl žádné ztráty. Cesta přes Kobylanku a kolem Mazáckého Grúniku je pestrá, zábavná a dobrodružná. Ještě pár zákrut nad přehradou Šance a jsem na Ostravici. Koukám na tachometr a počítám, že jsem jel zadarmo celých patnáct kilometrů (převýšení více než 1000 metrů!). Hledám nejbližší hospodu, kde bych spočnul a hlavně vyčkal, až přejde třes nohou (znáte to?), abych mohl dojet zpět na zahradu. Cesta přes Frýdlant už je vám všem, kteří jezdíte pravidelně na Free´d´landy známá. Dohromady má okruh 50 kilometrů a dal by se i rozšířit. Ale o tom až zase jindy.

-md-

2. HUBERTKA
14. až 16. června 2002

chata nad Lázněmi Libverda

Hledáte další akce? Jsou v Našem diáři!

10 otázek
... pro Šlapanice a Brno u Šlapanic.
      Dlouze předlouze jsem uvažoval, koho vyzpovídat až jsem ještě jednou zanořil ruku do archivní krabice a našel nyní už zcela poslední restík. A pěkně starý restík! Už na Svojanově jsme sedli s Brňáky a Šlapaničáky kolem krbového stolu a začali dávat dohromady hromadné odpovědi na jednotlivé otázečky. Tož, vám je teď, čtenářům nenasytným, předhazujeme. Pojďte také zalitovat toho, že devátý - jarní Svojanov nebyl...

1. Z čeho máte teď největší radost?
   Z kolektivu, partie, prostě je to skvělý!!!!!
2. Naopak, co vás teď prudí?
   Máca: Prudil. Ostatní: Nejednotnost na Svojanově. Ten hraje karty, ten béká, Medvěd se blbě ptá, támhleten spí, tamta je zlitá jak doga.
3. Chystáte teď něco velkého?
   24. ledna v šest hodin ráno pálíme slivovici a pak v únoru Babayard. To je něco jako malý Svojanov. Budem tam mít bojofky a soutěže.
4. Váš největší kůň?
   Kromě chlastu snad jedině obžerství. (Máca dodává) A můj největší kůň je hrobové ticho.
5. Práce? Baví? Nebaví? Proč?
   (Řízek) Podle toho jaká! (Máca) Nemám rád práci, povinnosti a starosti!
6. Váš velký sen?
   Řízek: Skočit padákem. Máca: Potkat kouzelnou babičku a když tak alespoň dědečka. Řízek dodává: Trojstěžník obložený dubovým dřevem. To bych fakt chtěl.
7. Jaká hudba a film vám zrovna frčí hlavou?
   Čelisti a Dark side of the moon od Floydů.
8. Vaše oblíbená hračka?
   Řízek: Pexeso a člobrdo. Máca: Moje žena. Řízek: Kolo a divadlo. Jinak hrajeme na sebe habaďůru.
9. Jídlo a pití, po kterém se můžete utlouct a co naopak zrovna nemusíte?
   Špenát, tělní dutiny a zvířectvo z lesa NE! Bramborovou kaši, koleno a žebra.
10. Co zrovna čtete?
   L: Historie trestu smrti, A: Sekty satanských bohů, J: První pyramidy, Ř: Anderson - Správci času, M: Noviny, Haló noviny, poáč je dělám.
11.
   Nějak nám na ni nezbývá sil.

MOBILITY
Přesvědčí nás Oskar?
      V dnešní době budování ryzího kapitalismu by si snad jen blázen mohl myslet, že někdo je tady proto, aby činil život někomu jinému příjemnější. Oskar nedávno rozjel nový brainwash s heslem "Oskar. To dává smysl." Je tomu skutečně tak? Po více než dvou letech se totiž rozhodl, že zgruntu překope své tarify. Můžeme říct, spolu s Nedvědy i Medvědem, že nezůstal na kameni kámen. Vše se změnilo a je jen na nás, zda-li se my Oskarovi tarifáci necháme zlákat či nikoli. Každopádně i přesto, že je nyní možno jednou měsíčně měnit tarif beztrestně kterýmkoli směrem, ke starým se už po odchodu nikdy nevrátíme. A o to jde! Proto počítejte spolu s námi:

Standartní tarify:
      Tarif Nezavěšuj nahrazuje Volám stále. Počet volných minut a výše měsíčního paušálu zůstává stejná. Mění se "jen" cena hovorů ve prospěch volání do vlastní sítě, do které si nyní zavoláte za 3,15 Kč, zatímco do ostatních 4,25.
      Tarif Řekni mi "nahrazuje" Volám často. Je o 50 minut bohatší, ale také o 105 Kaček dražší (630Kč). Minuta volání do vlastní sítě je výhodnější (3,75 Kč) za to do cizích opět stoupá na 4,77.
      Volám Málo je nahrazen tarifem Povídej, který má 50 minut v paušálu, jehož výše je 267,50 Kč a nabízí volání do vlastní sítě po vyčerpání volných minut za 4,20 Kč a do ostatních za 5,25
      U těchto tarifů platí i nadále jednorázový převod volných minut do následujícího měsíce, jednotná cena esemesek do všech sítí za 1,05 Kč a účtování po sekundách od druhé minuty.

Výherní tarify:
      Oba dva "výherní tarify" (tj. tarify, díky kterým Oskar vyhrál soutěž o licenci) Slyším Vás a Dohoda s Oskarem stejně jako ostatní staré tarify již nelze aktivovat. Nový tarif Odepiš nahrazuje Slyším Vás. 40 volných minut i 10,50 Kč měšíčně zůstává, ale volné minuty lze je použít jen pro volání do vlastní sítě. Volání nyní stojí 6,30 Kč za minutu do sítě vlastní a 10,50Kč do ostatních. Jednotná je nově i cena esemesek a to 0,37 Kč respektive 1,67 Kč. Účtování je stejné jako u ostatních tarifů (60+1) a převod volných minut není možný.
      Dohodu s Oskarem nahrazuje tarif Mezi námi, který nabízí za 577 Kč 300 minut opět jen do vlastní sítě. Také zaniká špička volání stojí 5,25 a 3,15 Kč a esemesky stojí 0,52 Kč respektive 1,67. Účtování po sekundách po minutě a dále sekundách je také novinkou, za to převod volných minut opět možný není.

Ke standartním tarifům je možno aktivovat službu Moje Nej (za 20 Kč za měsíc), která nabízí volání až pěti lidem o korunu levněji a Moje esemesky, která za 80 Kč měsíčně nabízí 100 SMS, které ale nelze převést do dalšího měsíce.

Oskarta Flexi výhodnější než Mezi námi?
      No, to každopádně! Jestliže totiž u Oskarty provoláte za třicet dní více než šest stovek, automaticky budete volat po dalších třicet dnů do vlastní sítě za 2,10 Kč a esemeskovat za 1,05. 6 Kč do ostatních zůstává. Zdá se vám to málo? V tom případě dobijte kupónem za 1500Kč a díky bonusu 300 Kč rázem voláte za 5,25 Kč do cizích sítí a do Oskara za 1,80Kč; esemeskujete pak za 1,80 respektive 0,78 Kč! Jo, počítat se rozhodně vyplatí! Na závěr nabízíme tabulku Oskarovy minulosti a současnosti:

TarifCenaMinutycena za minutu
Flexi Oskarta600Kč***06,30/2,10
Flexi Oskarta1800600Kč***05,25/1,80
Poznámky:
* - volné minuty jen do Oskarovy sítě, ** - volné minuty ve špičce do všech sítí, mimo špičku do Telecomu a Maďarska, *** - minimální nutná provolaná částka za měsíc